8 קריטריונים לבדיקת עבודה סמינריונית

תוכן עניינים

בחרתם את  הקורס שאתם אוהבים, הנושא עניין אתכם, הייתה להם יכולת לבחור את המקום בו תלמדו, את החברה שתלווה אתכם לאורך תקופת הלימודים – (הכרחי ביותר) אפילו את המרצה שילווה אתכם – (הליווי חשוב מאוד) ואז – בחירת נושא הכתיבה בתחום בו אתם לומדים.

בחרתם לכתוב על נושא שמאתגר אתכם, גיליתם כמיהה לחקור, לשאול, לבדוק, להתנסות, להתנסח, להביע ואולי גם להתנגד. נולד לכם הסמינריון שלכם.

כעת אתם צריכים לדעת: מהם הקריטריונים בהם תצטרכו לעמוד שהעבודה תענה על הדרישה.

לפני כן, אולי כדאי לקרוא גם את המאמר טיפים לעבודות סמינריוניות מוצלחות.

קריטריונים לבדיקת עבודה סמינריונית

 להלן מס' קריטריונים חשובים כדי שעבודתכם תעמוד בדרישות המחקר:

1. מהי עבודה סמינריונית?

עבודה סמינריונית מטרתה לבחור מחקר של הפרט – מחקר אישי שנבחר לפי תחום עניין.  על העבודה הסמינריונית לכלול כישורי  הלומד במוסד אקדמי.

העבודה מבטאת את ייחודיות הסטודנט: את תחומי העניין הקרובים לליבו,  את התכנים שמגרים את סקרנותו, את יכולתו לבוא לידי ביטוי, תבונה ורמת כושר שכנוע בכתיבה. המודל לכתיבה הוא כתיבה מאמרים נטולת רגש והבעת דעה ועליה  להתבסס על פני עובדות הנלקחות ממקורות אקדמיים שנבחרו.

2. קדימה – בחירת הנושא

הנושא הנבחר משקף את תחום העניין שלכם ועמו תצטרכו ללכת "יד ביד" לאורך העבודה. עליכם לרצות בנושא, להתעניין בו, לרצות לחקור אודותיו, לאתר פרטים לגביו,  לשאול שאלות ואף לטעון נגד.

שאלו את עצמכם? איזה מחקר הייתי רוצה לכתוב? מחקר אמפירי – כמותי המתבסס על נתונים או על מחקר נרטיבי – מחקר המספר סיפור ומתבסס על ראיונות וניתוחיהם. דמיינו שאתם קוראי המאמר.

חישבו איזה מאמר הייתם רוצים לקרוא?  מהו אורכו של המאמר שהייתם רוצים? מה המבנה ? מה אורכו?  על אילו נתונים הוא מתבסס?

בחרתם את הנושא? מצוין.  התחילו לקיים עמו דיאלוג וצאו לדרך הכתיבה.

3. בחירת שאלת המחקר

שאלת המחקר היא תהליך חשוב בעבודה ולעיתים מתגבשת באופן סופי תוך כדי הכתיבה. השאלה צריכה להיות ממוקדת, קצרה וכזו שמכילה את מרבית החומר עליו תכתבו במאמר.

ניסוח השאלה חשוב. השאלה צריכה להיות מובנת לקורא מדויקת וכזו שמתארת את מה שהקורא עומד לפגוש.

4. כתיבת ראשי פרקים

מטרת ראשי פרקים היא יצירת שלד למבנה העבודה שדרכו אתם מתחייבים לעצמכם – ולקורא על מה אתם מתכוונים לכתוב לאורך העבודה.

ראשי הפרקים צריכים להיות בנויים כך שתהיה הדרגתיות, סנכרון בין פרק לפרק וסדר כרונולוגי של הפרקים. זכרו כי ראשי הפרקים הם העוגן לתהליך הכתיבה.

5. בחירת חומרים – מקורות העבודה

החומרים בעבודה סמינריונית צריכים להיות מעודכנים, מבוססים ועליהם להיות מדעיים. כתבה בעיתון, בלוג, או אתר באינטרנט אינם מקורות מספקים לכתיבה אקדמית. המקורות יכולות להילקח ממאגרי ידע שונים: הספרייה של המוסד בו אתם לומדים וממאגרי ידע מקוונים שנחשבים למדעיים: מאמרים, ספרים, וטקסטים רלוונטיים.

ציטוטים מרובים אינם רלוונטיים בגוף העבודה – עליכם לכתוב במילים שלכם את הפסקות אך לדאוג להיצמד למסר ולא לשנותו. הכתיבה היא שלכם אך היא מתבססת על מקורות אקדמיים וסיכומם.

אם בחרתם לבצע ציטוט עליכם לדאוג ולציין את המקור המדויק ממנו לקחתם את הציטוט – חשוב לאין ערוך בהיבט האתי של כתיבת העבודה. בסוף העבודה המחקרית עליכם לערוך רשימה ביבליוגרפית– כזו שמציגה את כל המקורות בהם עשיתם שימוש.

6. מבנה העבודה

כולל: שער, מבוא – שכולל את נושא העבודה השאלה הנשאלת ואיך אתם מתכוונים לחקור אותה. במבוא יש מקום לרשום נימה אישית שלכם על נושא העבודה: מדוע בחרתם בנושא זה, מדוע לדעתכם הוא חשוב. הנה מאמר שמדבר בהרחבה על מבוא לעבודה סמינריונית.

המשך הכתיבה תהיה כתיבת הפרקים, הסקת מסקנות וממצאים.

7. סיום הכתיבה

עליכם לוודא שהכתיבה מוצגת באופן שיהיה מונגש לקורא. שימרו על פרופורציה בכתיבת הפרקים ובין פסקה לפסקה, הקפידו לרשום סיכום קצר שיקיף את פרקי העובדה ומסקנות שעלו לאורכה. לבסוף, יש לבצע גם עריכה לשונית.

8. נקודות למחשבה

אין מס' עמודים שעליכם להתחייב בכתיבת עבודה סמינריונית. הקפידו שהכתיבה לא תהיה טרחנית מאידך ו/או מלאת ציטוטים מצידה השני. הקפידו על פונט 12 כתב David עם רווח בין השורות.

במידה ותראו לנכון להרחיב בכתיבה בדקו עם מרצה המלווה את הקורס. משתנה ממרצה למרצה. הכי חשוב: היו שלמים עם הנושא שבחרתם, עם המחקר שעשיתם וחישבו על מחקר המשך ראוי. בהצלחה!

מאמרים נוספים

/ 5.

פנו אלינו למידע נוסף וייעוץ חינם
דילוג לתוכן