עבודה סמינריונית במדעים

תוכן עניינים

עבודה סמינריונית במדעים הינה מחקר אקדמי שקשור לשיטת מחקר שמבוססת על תצפיות, ניסויים והסקת מסקנות המבוססות על הוכחות אמפיריות.

מדעים זה בעצם תחום תוכן, ומתרחב לתחומים רחבים, למשל: מדעי המדינה, מדעי הרוח. באופן כללי, המילה מדעים מקושרת עם המילה מדע. פירוש המילה מדע היא מכלול לוגי, עקבי של ידע שנוצר כתוצאה ממסקנות, ושניתן לבחון אותו לפי הנחות יסוד ופילוסופיות, שעליהן נשען המדע.

כפי שדובר קודם על אמפיריות, הרי שההוכחות האמפיריות יוצרות ידע אמפירי, שהושג באמצעות המחקר המדעי, שיכול להיות פיזיקה, כימיה וביולוגיה למשל, ושאותו השיג העוסק במדע, שנקרא מדען.

מדען הוא אדם שעוסק במחקר המכוון להרחבת ידע. דוגמא למדען מפורסם הוא בוודאי שם שרובכם הגדול מכירים: אלברט איינשטיין, שבזכות מחקריו הביא לפריצות דרך מדעיות. אם גם אתם באים מהתחום, בין אם במסגרת תואר ראשון ובין אם במסגרת תואר שני, ואתם זקוקים למידע או לסיוע, המאמר הזה נכתב במיוחד בעבורכם וישמש לכם עזר להמשך.

עבודה סמינריונית במדעים

מה צריך לדעת על עבודה סמינריונית במדעים?

עבודה סמינריונית במדעים מצריכה, ראשית כל, ידע כללי בנוגע לעבודות סמינריוניות.

קודם כל, יש להקפיד על פונט קבוע בכל עבודה (רצוי דויד), ובגודל 12 לכתיבת התוכן. לעתים קרובות מאוד, יש להגדיל את הכתב ל-16 או ל-18 בשביל ליצור כותרות שונות. רצוי להתחיל מכותרת ראשית ובולטת, בכל עבודה שתכתבו.

מלבד זאת, יש להקפיד על רווח וחצי (1.5) של שורות, כי זה יוצר סדר לעיניים כאשר הן קוראות את מה שאתם כותבים. דבר נוסף וחשוב שאתם צריכים לזכור זה לכתוב בפסקאות, למען כך שיהיה לכם סדר בכתיבה, שתוכלו לסדר את הנושאים בסדר הגיוני, נכון ורציף.

מה עוד צריך לדעת? כמובן, הכתיבה. היא צריכה להיות מוגבהת ותקנית, כיאה לרוח האקדמיה. לא יהא זה יומרני לגלות לכם כי נקודות יכולות לרדת לכם על דקדוק, תחביר וסגנון כתיבה. יש מרצים שלא מקפידים על כך, אך רובם הגדול כן. בכל אופן, עליכם לשים לב שאין לכם שגיאות כתיב, ושהכתיבה שלכם תהיה עניינית, מדעית, רהוטה וקולחת.

עבודה כזו תהיה בנויה תמיד כך:

  • שער ותוכן עניינים
  • תקציר ומבוא
  • סקירת ספרות- כללית ומורחבת )זה נחשב ללב העבודה)
  • מערך מחקר (הכיוון של המחקר שלכם, שמשפיע על העבודה כולה)
  • ממצאים
  • דיון, סיכום ומסקנות
  • רשימה ביבליוגרפית ואם יש צורך- נספחים שיכולים לכלול תרשימים, תמונות, מפות וכו'.

אורך העבודה יהיה 20 עמודים ואף יותר, ולכן המעמד שלה בתור עבודה שהציון שלה לרוב יהא זהה במשקלו ובמהותו לציון המבחן הסופי. זו עבודה שבוחנת את כל הידע שצברתם לאורך השנה.

לרוב, היא תוגש בסוף השנה או בסוף הסמסטר. יש להשקיע בה את מלוא מרצכם.

כיצד כותבים זאת?

על מנת לצלוח כתיבה של עבודה סמינריונית במדעים, עליכם לגבש שאלת מחקר.

לפני כן, עליכם לבחור נושא שמעניין אתכם. ברגע שזה יהיה כך, לא תהיה לכם בעיה בהמשך כתיבת העבודה.

המטרה היא שתגיעו לממצאים, שיהיו התוצאה והתשובה לשאלה שלכם. לרוב, בתחום הזה השאלה תהיה איכותנית, ותרצה להעביר נרטיב מסוים.

לרוב, השאלה תהיה כמותית בשל העובדה שתחום המדעים לרוב דורש כימות מספרי, כאשר אחת מן השיטות המוכרות היא ניתוח סטטיסטי.

בחרו את השאלה המתאימה, וגם את השיטה המחקרית המתאימה, וצאו לדרך.

מידע נוסף ורלוונטי

למידע נוסף, יש מאמר שמדבר על טיפים לעבודות סמינריוניות מוצלחות – שנמצא כאן.

מאמרים נוספים

/ 5.

פנו אלינו למידע נוסף וייעוץ חינם
דילוג לתוכן